Audin myyntijohtaja Esko Kiesi nosti itsensä Anna-lehden haastattelussa samaan sarjaan kuin Tallink Siljan Keijo Mehtonen ja muut edustamansa yrityksen mainetta nakertaneet pomot. Näiden maineen Hall of Shameen päässeiden yritysjohtajien tempauksia käytetään tulevissa mediasuhdevalmennuksissa ja jopa mainetta käsittelevissä akateemisissa tutkimuksissa.
Kaikki tietävät tarinan perusjuonen: suomalaiselle markkinointiväelle suunnatussa Anna-lehden numerossa Kiesiä haastateltiin ”Mies puhuu naisesta” –juttusarjassa, ja haastattelussa hän laukoi berlusconimaisia näkemyksiä miesten ja naisten välisestä suhteesta ja naisten roolista. Ei niistä sen enempää.
Mitä seurasi? Tällä kertaa lumipallo lähti liikkeelle isosti. Toimittaja Jarmo Aaltonen kirjoitti Hesarin talouteen jutun, jonka pääosa oli sitaattia Kiesin haastattelusta.
Sitten alkoi kommentointi. Eräs viestinnän monitoiminainen ehdotti Facebook-profiilissaan Audi-boikottia jo aamulla ja keräsi peräänsä parissa tunnissa kolmisenkymmentä kommenttia.
”Pitäisikö mennä heittelemään jotain tomaatteja kaikkien Audien päälle. Spreijaamaan kaikki Audit? Ainakin vois käydä jälleenmyyjiä kiusaamassa – Kuka lähtee mukaan?”
Aamukymmeneltä addressit.com –sivustolla ”Esko Kiesi ulos Keskosta – Audi menetti maineensa” –addressin oli kirjoittanut satakunta ihmistä.
Ja lumipallo kasvoi edetessään: Suomen suosituimmat verkkolehdet Ilta-Sanomat ja Iltalehti levittivät Audi-miehen toilailuja kansalle – ja kansa kirosi. Niin nuorten äitien kaksplus-verkkokeskustelussa kuin audinomistajien chattipalstalla. Ja tietysti blogeissa: ”Auts, Audi!”
Muutkin kuin minä etsivät Audin verkkosivuilta tietoa siitä, mikä mies tämä Esko Kiesi oikein on. Odotin myös lukevani jonkunlaisen kommentin syntyneeseen mainekriisiin. Ei mitään. Ei edes yhteystietoja. Niin no, Audihan kuuluukin Suomen VW-Autoon ja se kauppakonserni Keskoon.
Se kävi ilmi, kun puolenpäivän jälkeen VV-Auton toimitusjohtaja Pekka Lahti pahoitteli alaisensa puheita Hesarin verkkosivuilla. ”Kyseessä on erittäin vakava asia. Tasa-arvo ja syrjimättömyys ovat VV-Auton keskeisiä periaatteita eivätkä edusta Audin tai VV-Auton johtamismallia.”
Mutta minkäs teet, kun mies esiintyy haastattelussa edustamansa brändin logo kaulaketjussa, nojaa kuvassa Audiin ja esiintyy reilusti firman myyntijohtajana?
Tähän tarina ei tietenkään pääty. Asiaa pyydetään anteeksi, mutta Audin kauppa notkahtaa. Siitä huolimatta, että tuote on hyvä ja palvelu pelaa. Auttaisivatko maine- ja mediasuhdekonsultit? Eivät enää. Heidän aikansa olisi pitänyt olla hyvissä ajoin ennen kuin kiesi alkoi natista.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
Ja niinhän siinä kävi, että Audi-mies lähti firmasta. Mainekonsultti Jouni Heinonen arvioi tämän aamun Aamu-tv:ssä, että kohu voi iskeä koko autoalaan. Tästä en olisi ihan niin varma.
Lähetä kommentti